Rädslor

Jag är (riktigt) rädd för tre saker.

  • Ormar – och med ormar menar jag allt från daggmask och upp.

Jag vet varför jag är så orealistiskt rädd för ormar. Som barn, typ tre, tre och halft, besökte jag Eskilstuna Zoo med mor och far. På Stora scenen lockades barn upp för att få bekanta sig med några av de yngsta djuren i parken. Kavat som jag var klättrade jag, som det yngsta barnet, upp på scenen och väntade förväntansfullt på att få ett litet djurbarn i famnen. Där stod vi på rad och ut kom en kattunge, en valp, en kyckling. Mitt lilla barnhjärta pickade lyckligt över möjligheten att snart få hålla ett litet luddigt liv. När det äntligen blev min tur kom mannen ut men… en babyboa! Det blev inte så bra, om man säger så. Till denna dag är som sagt allt från daggmask orm i mina ögon.

  • Att något ska hända ungarna.

Att man som mamma är orolig för sina ungar är inte konstigt och jag har älskat dem med en lejonmammas styrka sedan dagen jag visste om deras existens. De har skadat sig, tappat bort sig och blivit sårade och varje gång har mitt hjärta brustit.  

  • Att jag ska förlora min självinsikt.

Men räddast av allt är jag nog över att förlora min självinsikt. Att tappa kontrollen över hur jag påverkar andra med handlingar och ord. Den skräcken är störst.

One thought on “Rädslor

Kommentera

