Åldersnoja

jag har tänkt mycket på det här med ålder.

Eller, inte alls ålder egentligen. Ålder är bara en siffra (och det menar jag, åldern kommer marginellt hindra mig från att leva och ha kul som vore jag 30). 

Det jag tänker på är hur mitt utseende åldras. Ett skäl till att detta börjar störa mig kan vara att jag är gift med en sju år yngre man. Han älskar mig oavsett och tycker att jag är supervacker men jag vill helst inte börja se ut som hans storesyrra, eller ve och fasa… hans morsa!

Men vad värre är, jag börjar allt mer se ut som min mamma! Mamma är 73 år. En mycket parant 73-åring ska sägas, men jag vill inte ha rynkorna, påsarna och de gråa stråna. JAG VILL INTE, JAG VILL INTE! JAG VILL INTE! 

Så vad är då problemet? Jag tror vi kommer ganska nära i det här inlägget av Karin Widén. Det är OK att vara gammal – så länge man ser ung ut! Och ja, jag vet att min självkänsla borde vara så god att jag inte brydde mig om små ålderstecken, banala ålderstecken, som rynkor och gråa strån men det är den tyvärr INTE! Och ja, jag vet att det är både fånigt och onödigt. Men jag vill vara fin = se ung ut!

Jag ska väl heller inte skylla på samhället, mina nojjor är trots allt mina, men det går inte att komma ifrån att vi lever i en sjukt ålders/utseendefixerad tid. Se bara på Demi More, Sandra Bullock och Nicole Kidman, ingen av dem ser äldre ut än 35 (deras samlade ålder ligger väl runt ca 150).

Så jag kämpar på med min fåfänga, mina ansiktsbehandlingar och mitt stora intag av vatten ”för en klarare hy”. Jag bara hoppas att jag är så pass diskret att jag inte smittar min dotter.

2 thoughts on “Åldersnoja

Kommentera

