Leverfläcken

Jag har hittat en leverfläck på mitt högerben som börjat ändra form. CANCER! Kanske, kanske inte. För vad vet väl jag om en bal på slottet?

Men hur som helst har jag i alla fall bokat en tid på Vårdcentralen.

Och det är nu jag förvånas, och skräms lite över hur otroligt livlig fantasi jag har. Det är såna här gånger jag önskar att jag inte var kapabel att fantisera överhuvudtaget. För när man har barn vill man ju inte dö ifrån dem. (Därmed inte sagt att det bara är föräldrar som inte vill dö.) Men jag vill inte dö från ungarna innan de är vuxna och kan komma ihåg vilken underbar mor jag är. Min yngsta är bara 11 år och hon behöver mig! Länge!

Men nu har jag alltså börjat fantisera om hur jag ska berätta allt hon behöver om livet veta innan jag dör. Alla: Du duger som du är! Lev nu, det är bara nu som gäller. Bry dig inte om vad andra tycker, du är underbar. Gör sånt som du tycker om. Var glad. Lev. Döp dina barn efter mig,  osv osv.

Samtidigt kanske lite dödsångest i vardagen är bra? Det ger i alla fall förutsättningarna för lite Mindfullness. Det är lite för sällan som jag är här och nu. Tyvärr.

Så idag ska jag åka hem och krama, krama min fina familj och inte tänka på det värsta utan bara på hur bra jag har det.

Mina fina

3 thoughts on “Leverfläcken

  1. Jag tror vi behöver göra både och som du gör. Tänka det värsta. Lämna det när det är tänkt och leva så mycket vi bara kan. Tårarna kommer när jag läser. Och du vet ju hur det ser ut där jag sitter men så rätt jag tycker att det här är och hur väl det sammanfattar allt jag känner för H och hans familj, för O som dog. Och andra som tampas med sitt. Jag tänker på en tavla som jag länge inte kunde bestämma mej för om den var god eller ond. Häromdagen bestämde jag mej för att min tolkning av tavlan är att den är både ond och god och på så vis representerar det svåra i att vara människa. Men hur vackert det samtidigt är. Och hur mycket jag vill leva. Och hur mycket jag vill leva rätt. Och hur mycket jag vill att mina ungar ska få mer på köpet. Inte undra på att jag blir helt ihjäl mellan varven.

Kommentera

